„V hudbě život Čechů.“ – Bedřich Smetana
Jen těžko si dnes můžeme představit českou hudbu bez svého základního kamene – hudebního skladatele Bedřicha Smetany (1824 - 1884). Jeho životní osudy výstižně odrážejí nelehkou dobu, ve které žil. České země byly po tři století součástí rakouské monarchie. V převážně germanizované kultuře Smetana výrazně přispěl k emancipaci české hudebnosti a k definici svébytného českého hudebního stylu. O tom všem vám povíme dále a přidáme k tomu pár hezkých not!
Bedřich Smetana pocházel z německy mluvící rodiny z Litomyšle, kde jeho otec pracoval jako sládek. Chlapec nebyl nijak dobrým studentem, intenzivně se však věnoval studiu hudby a již v roce 1830 koncertoval s místním smyčcovým kvartetem. Po roce 1842 začal Smetana začal také intenzivněji komponovat, nejprve drobnější klavírní skladby, jako byly polky, později i první orchestrální díla.
Od roku 1843 pobýval Smetana v Praze, kde nejprve studoval kompozici a hru na klavír a od roku 1848 vyučoval na vlastním hudebním ústavu. V průběhu let získal Smetana v pražských kruzích dobré jméno jako sólový pianista a pedagog, byl však se svou situací dlouhodobě nespokojen. Po tragickém úmrtí tří ze čtyř dcer se proto rozhodl přijmout nabídku ze Švédska, kde v letech 1856 - 1861 působil jako ředitel Filharmonické společnosti Göteborg. Získal zde cenné zkušenosti jako kapelník i klavírista. Na koncertním pódiu uváděl široké spektrum klasicistních i romantických kompozic. Největší vliv však na Smetanu mělo setkání s Franzem Lisztem a jeho Faustovskou symfonií. Smetana byl formou programní symfonické básně fascinován. Nejprve zkomponoval trojici tzv. švédských symfonických básní a později cyklus symfonických básní Má vlast o 6 částech, z nichž nejznámější je Vltava.
Po návratu ze Švédska přijal Smetana místo kapelníka v pražském Prozatímním (později Národním) divadle. Zde započala jeho éra operního skladatele. Dokončených Smetanových oper je celkem osm, známá je např. komická opera Prodaná nevěsta. Smetana byl v českých kruzích dlouhodobě kritizován za své "wagnerovské" pojetí opery, na druhou stranu tak díky novým prvkům českou operu výrazně zmodernizoval. Největšími inspiračními vzory byli pro Smetanu Richard Wagner, Franz Liszt, a Frédéric Chopin.
V závěru života utrpěl stejně jako L. van Beethoven velkou životní ránu - v roce 1874 zcela ohluchl. Postupně se musel stáhnout z veřejného života a opustil i dirigentskou i pedagogickou práci. Toto období však paradoxně patří k těm kompozičně nejplodnějším obdobím Smetanova života. Programní smyčcový kvartet Z mého života z roku 1876 je autorovou reminiscencí na jeho vlastní životní dráhu.
„Chci ještě národu darovat, co jsem mu ještě dlužen a co nosím v srdci svém díla velkého objemu – k tomu musím při svém smutném stavu veškeré síly své udržet!“
Po roce 1881 se začalo výrazně zhoršovat Smetanovo duševní zdraví. V roce 1883 ještě přihlížel Smetana slavnostnímu otevření pražského Národního divadla, jenž obstarala premiéra jeho slavnostní opery Libuše. O rok později musel být převezen do ústavu pro choromyslné, kde o několik měsíců později zemřel. Jeho pohřeb se stal nepřehlédnutelným manifestem českého národa doprovázejícího na poslední cestě svého - českého - maestra.
Pro zemi Celosvětově existuje samostatná webová stránka Stretta. Pokud má být vaše objednávka doručena do této země, můžete se na tuto stránku přepnout, aby se správně zobrazily dodací lhůty a přepravní podmínky. Váš nákupní košík a zákaznický účet zůstávají zachovány.
Přejít na Stretta Music CelosvětověZůstat na Stretta Music Česká republika