Vznik uměleckého slohu je vždy důsledkem toho, jak lidé nahlížejí na svět okolo sebe. I ke vzniku renesance přispěla změna společenského vývoje a světového názoru. Základní hybnou myšlenkou renesance se stal tzv. humanismus (z latinského "hummanus" - lidský). Církevní dogmata jsou bořena vědeckými poznatky, umění hledá inspiraci v antice a jejím harmonickém pohledu na svět. Další informace o renesanční hudbě a skladatelích té doby vám nabízíme zde.
Neotřesitelnou vedoucí pozici má v renesanci vokální polyfonní (vícehlasá) hudba. V ní se zhmotňuje renesanční touha po dokonalém tvaru a racionální logické propracovanosti. V duchovní hudbě zůstává nejdůležitější formou cyklická mše (Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Agnus Dei), kterou doplňují další hudební útvary: moteto, litanie, žalmy či magnificat. I světská vokální hudba získává jasné obrysy - oblibu si získal především renesanční madrigal či vícehlasé písně a strukturálně jednodušší chansony.
Na rozdíl od předchozích uměleckých slohů se v renesanci začíná uplatňovat nový formotvorný princip - imitace. Krátké a živé téma se přesouvá z hlasu do hlasu a skladatel k němu vytváří protimelodii. V některých skladbách najdeme i tzv. "cantus firmus" (vedoucí výchozí hlas) - jedná se o téma převzaté z gregoriánského chorálu nebo lidové písně, které skladatel uvádí v dlouhých notových hodnotách a tvoří tak harmonický základ polyfonní struktury. Jako poslední prvek pak přichází kánon, který tvoří zřetelný vývojový předstupeň barokní fugy.
Renesance tvoří předěl ve vývoji instrumentální hudby směrem k její samostatnosti. V zásadě existuje ve třech základních podobách - hudba doprovodná (doprovázející sborový či sólový zpěv), hudba taneční a čistá instrumentální sólová či ansámblová hudba. Velký rozmach prožila díky technickému vývoji a širokému rozšíření nástroje především renesanční varhanní hudba). Na konci 16. století pak můžeme pozorovat vznik prvních vokálně instrumentálních skladeb a bassa continua.
Choral Exploration
Obsazení: smíšený sbor (SAB), klavír
Sborová partitura
Číslo položky: 1653682
Vol. 15–20
9 CD
Číslo položky: 1688045
G
Obsazení: housle, klavír
Instrumental Solo & Piano Accompaniment
Číslo položky: 1666041
Heinrich Schütz. Neue Ausgabe sämtlicher Werke 4
Leineneinband
Obsazení: Soli, gemischter Chor, Basso continuo
Partitura (Urtext)
Číslo položky: 1690634
Teil 3. Die Moderne
Obsazení: varhany
Kniha
Číslo položky: 1669278
C
Obsazení: housle, klavír
Instrumental Solo & Piano Accompaniment
Číslo položky: 1665925
Bärenreiter Urtext
Obsazení: pěvecký hlas, basso continuo
Partitura, hlas
Číslo položky: 1615925
Madrigalfassung aus dem 6. Madrigalbuch von 1614
BÄRENREITER URTEXT
Obsazení: Sopran, Alt, Tenor, Bass, Basso continuo
Sborová partitura (Urtext)
Číslo položky: 1615922
Madrigalfassung aus dem 6. Madrigalbuch von 1614
BÄRENREITER URTEXT
Obsazení: Sopran, Alt, Tenor, Bass, Basso continuo
Stimme, Urtextausgabe
Číslo položky: 1615923
Choralbearbeitung für vierstimmigen Chor a cappella
Obsazení: smíšený sbor a cappella
Sborová partitura
Číslo položky: 1660318
(Venedig 1543)
Obsazení: 6 pěveckých hlasů
Partitura
Číslo položky: 1654974
Madrigalfassung aus dem 6. Madrigalbuch von 1614
BÄRENREITER URTEXT
Obsazení: Sopran, Alt, Tenor, Bass, Basso continuo
Partitura (Urtext)
Číslo položky: 1615924
F
Obsazení: pěvecký hlas, klavír
Piano/Vocal
Číslo položky: 1665864
Weihnachtliche Motette für achtstimmigen Doppelchor.
Für gemischten Chor, Blockflöten, Violen da Gamba oder andere Instrumente.
Obsazení: 2 smíšené sbory (SATB, SATB); 8 melodických nástrojů (colla parte) ad lib.
Partitura, hlasy
Číslo položky: 1629067
Pro zemi Celosvětově existuje samostatná webová stránka Stretta. Pokud má být vaše objednávka doručena do této země, můžete se na tuto stránku přepnout, aby se správně zobrazily dodací lhůty a přepravní podmínky. Váš nákupní košík a zákaznický účet zůstávají zachovány.
Přejít na Stretta Music CelosvětověZůstat na Stretta Music Česká republika