Vznik uměleckého slohu je vždy důsledkem toho, jak lidé nahlížejí na svět okolo sebe. I ke vzniku renesance přispěla změna společenského vývoje a světového názoru. Základní hybnou myšlenkou renesance se stal tzv. humanismus (z latinského "hummanus" - lidský). Církevní dogmata jsou bořena vědeckými poznatky, umění hledá inspiraci v antice a jejím harmonickém pohledu na svět. Další informace o renesanční hudbě a skladatelích té doby vám nabízíme zde.
Neotřesitelnou vedoucí pozici má v renesanci vokální polyfonní (vícehlasá) hudba. V ní se zhmotňuje renesanční touha po dokonalém tvaru a racionální logické propracovanosti. V duchovní hudbě zůstává nejdůležitější formou cyklická mše (Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Agnus Dei), kterou doplňují další hudební útvary: moteto, litanie, žalmy či magnificat. I světská vokální hudba získává jasné obrysy - oblibu si získal především renesanční madrigal či vícehlasé písně a strukturálně jednodušší chansony.
Na rozdíl od předchozích uměleckých slohů se v renesanci začíná uplatňovat nový formotvorný princip - imitace. Krátké a živé téma se přesouvá z hlasu do hlasu a skladatel k němu vytváří protimelodii. V některých skladbách najdeme i tzv. "cantus firmus" (vedoucí výchozí hlas) - jedná se o téma převzaté z gregoriánského chorálu nebo lidové písně, které skladatel uvádí v dlouhých notových hodnotách a tvoří tak harmonický základ polyfonní struktury. Jako poslední prvek pak přichází kánon, který tvoří zřetelný vývojový předstupeň barokní fugy.
Renesance tvoří předěl ve vývoji instrumentální hudby směrem k její samostatnosti. V zásadě existuje ve třech základních podobách - hudba doprovodná (doprovázející sborový či sólový zpěv), hudba taneční a čistá instrumentální sólová či ansámblová hudba. Velký rozmach prožila díky technickému vývoji a širokému rozšíření nástroje především renesanční varhanní hudba). Na konci 16. století pak můžeme pozorovat vznik prvních vokálně instrumentálních skladeb a bassa continua.
aus: Schott's Chorbuch II
Obsazení: mužský sbor (TTBB) a cappella
Noty
Číslo položky: 731017
In maienhellen Tagen (aus "Balleti a 5 voci")
Obsazení: smíšený sbor (SSATB) a cappella
Noty
Číslo položky: 721659
Obsazení: smíšený sbor (SSATB) a cappella
Noty
Číslo položky: 753958
Psalm 96, 1-2
Obsazení: mužský sbor (TTBB) a cappella
Noty
Číslo položky: 731013
Amor im Nachen (aus "Balletti a 5 voci")
Obsazení: smíšený sbor (SSATB) a cappella
Noty
Číslo položky: 730972
Obsazení: mužský sbor (TTBB) a cappella
Noty
Číslo položky: 753988
Obsazení: smíšený sbor (SSATB) a cappella
Noty
Číslo položky: 733612
Obsazení: smíšený sbor (SSATB) a cappella
Noty
Číslo položky: 753960
Obsazení: smíšený sbor (SATB) a cappella
Noty
Číslo položky: 730971
Obsazení: smíšený sbor (SATB) a cappella
Noty
Číslo položky: 730973
Obsazení: ženský sbor (SMezA) a cappella
Noty
Číslo položky: 740351
Obsazení: ženský sbor (SMezA) a cappella
Noty
Číslo položky: 753970
Obsazení: ženský sbor (SMezA) a cappella
Noty
Číslo položky: 730995
Obsazení: ženský sbor (SMezA) a cappella
Noty
Číslo položky: 730994
nach "O lux beata trinitas"
Obsazení: ženský sbor (SMezA) a cappella
Noty
Číslo položky: 753968
nach BWV 252
Obsazení: ženský sbor (SSA) a cappella
Noty
Číslo položky: 740352
Obsazení: ženský sbor (SSA) a cappella
Noty
Číslo položky: 753977
Obsazení: ženský sbor (SSA) a cappella
Noty
Číslo položky: 730996
Obsazení: ženský sbor (SSAA) a cappella
Noty
Číslo položky: 753969
Obsazení: ženský sbor (SMezA) a cappella
Noty
Číslo položky: 740349
Psalm 92, 2-3
Obsazení: ženský sbor (SMezA) a cappella
Noty
Číslo položky: 753971
Pro zemi Celosvětově existuje samostatná webová stránka Stretta. Pokud má být vaše objednávka doručena do této země, můžete se na tuto stránku přepnout, aby se správně zobrazily dodací lhůty a přepravní podmínky. Váš nákupní košík a zákaznický účet zůstávají zachovány.
Přejít na Stretta Music CelosvětověZůstat na Stretta Music Česká republika