über den Tonus peregrinus
Hermann Schroeder (1904–1984) ranks among the major German organ composers of the 20th century, being an excellent organist himself. Many of his more than 100 organ works deal with themes of the Gregorian chorale which Schroeder appreciated very much. The chorale's modal diatonicism which is freer and different than the later major-minor tonality establishes a perfect symbiosis with the free tonality of the contemporary composer.
Among the church modes, the 'tonus peregrinus' is the most interesting because it has two alternating reciting tones and therefore does not fit into the common pattern of the eight church modes. Since it 'modulates', it is a stranger, a 'peregrinus', among the tones – and therefore of special interest to composers. It forms the basis of the old Gregorian Magnificat, Bach used it in his Magnificat, Mozart in the introit of his requiem.
Schroeder used the tonus peregrinus to achieve interesting harmonic and tonal effects, thus creating a virtuoso cycle of ten effective and colourful variations. A rewarding piece for church services and concerts.
K vkládání videoobsahu používáme YouTube. Tato služba Google má své vlastní soubory cookie a může shromažďovat údaje o vaší aktivitě. Více informací naleznete v prohlášení o ochraně údajů poskytovatele. K zobrazení videí na YouTube potřebujeme váš souhlas:
Zobrazit obsah YouTubePro zemi Celosvětově existuje samostatná webová stránka Stretta. Pokud má být vaše objednávka doručena do této země, můžete se na tuto stránku přepnout, aby se správně zobrazily dodací lhůty a přepravní podmínky. Váš nákupní košík a zákaznický účet zůstávají zachovány.
Přejít na Stretta Music CelosvětověZůstat na Stretta Music Česká republika