České země se v druhé polovině 18. století nacházejí ve zvláštní situaci. Díky reformě školství stoupá všeobecná hudebnost mezi obyvatelstvem, současně však narůstá tlak na poněmčení česky mluvícího obyvatelstva. Ani sociální a finanční podmínky nebyly v českých zemích nikterak dobré. Proto odchází nebývale vysoké množství hudebníků do emigrace. Česko se stává "konzervatoří Evropy" a zásadním způsobem přispělo k rozvoji klasicistní hudby v důležitých hudebních centrech západní Evropy.
Mannheimská škola představuje významný mezník v historii hudebního klasicismu. Za zakladatele je považován český skladatel Jan Václav Stamic, třetí generaci pak reprezentuje Antonín Stamic. Mannheimská škola přináší do hudby mnoho nových prvků v oblasti hudebních forem, dynamiky či instrumentace, bez kterých bychom si tvorbu nejvýznamnějších skladatelů, jako Mozart či Beethoven, jen těžko dokázali představit.
Významná část odcházejících hudebníků směřovala do hudbymilovného Pruska. Nový domov zde nalezla i rodina Bendů, která téměř celá v 18. století do Pruska emigrovala. Jako skladatelé se uplatnili především František Benda a Jiří Antonín Benda.
Vídeň jako hlavní město mnohonárodní monarchie poskytovala vždy dostatek pracovních možností pro hudebníky. Proto směřovala velká část emigračního proudu právě do Vídně. Významnými českými zástupci zde byli skladatelé Leopold Koželuh, který se stal po Mozartově smrti dokonce i dvorním skladatelem na císařském dvoře, a Jan Václav Hugo Voříšek, jehož velký talent byl bohužel zmařen jeho smrtí v pouhých 34 letech.
Českou tvorbu v Itálii reprezentuje Josef Mysliveček. Díky svým operním kompozicím dosáhl takové proslulosti, že byl v Itálii nazýván "Božským Čechem" - "Il divino Boemo". Jeho bohatá tvůrčí činnost zahrnuje kromě 26 oper i množství oratorií, kantát, symfonií a komorních skladeb.
I přes objektivně nelehké podmínky se význam hudby v kontextu budování národního povědomí v českých zemích nikterak nesnížil. Především zásluhou venkovských kantorů, kteří i přes tlak vrchnosti vyučovali i nadále v češtině, se uchovala česká národní jazyková i kulturní svébytnost. Významnými představiteli domácí kulturní scény byli skladatelé Jakub Jan Ryba, František Xaver Dušek, Josef Ferdinand Norbert Seger a další.
Obsazení: lesní roh, housle, viola, violoncello
Partitura, hlasy
Číslo položky: 776054
Schott Archive
Obsazení: cembalo [klavír], smyčcový orchestr
Klavírní výtah
Číslo položky: 743474
from 12 Melodic Etudes for Piano op. 16
RUNDEL La Musica Boema
Obsazení: 6 dřevěných dechových nástrojů (sextet)
Partitura, hlasy
Číslo položky: 1560152
Edition Schott
Obsazení: 2 Violinen und Violoncello mit Kontrabass; Viola und Cembalo (Klavier) ad libitum
Partitura, hlasy
Číslo položky: 747292
Edition Schott
Obsazení: fagot, orchestr
Klavírní výtah, sólový hlas
Číslo položky: 748669
Opus 20, No. 1
Obsazení: 2 housle, viola, violoncello, kontrabas, klavír
Klavírní partitura, hlasy
Číslo položky: 1299000
Obsazení: lesní roh, orchestr
Partitura
Číslo položky: 1657538
Obsazení: flétna, hoboj, smyčcový orchestr
Violoncello (orchestrální part)
Číslo položky: 1351791
Obsazení: flétna, hoboj, smyčcový orchestr
Kontrabas (orchestrální part)
Číslo položky: 1351788
Obsazení: komorní orchestr
Violoncello, kontrabas (orchestrální part)
Číslo položky: 1355396
Obsazení: hoboj [flétna], smyčcový orchestr
Viola (orchestrální part)
Číslo položky: 1355390