Jen málokterý umělecký směr změnil vnímání světa a člověka samého jako klasicismus. Ústřední roli v již nehraje víra v Boha, ale naopak víra ve schopnosti člověka, jeho rozum a racionalitu. Název tohoto stylu je odvozen od latinského slova "classicus" – "občan prvého řádu" (přeneseně - dokonalý, harmonický, vyrovnaný.). Jak s těmito východisky vyrovnali klasicistní skladatelé, vám společně s dalšími zajímavostmi a především klasicistními notami nabídneme zde!
Hlavním rysem hudebního klasicismu je zásadní odklon od složitých kontrapunktických polyfonních hudebních struktur ve prospěch jednodušší homofonní hudební stavby s jednou hlavní melodií a harmonickým doprovodem. Polyfonie však není zapomenuta, všichni významní skladatelé polyfonní formy ovládali a příležitostně komponovali. Tam, kde se klasicistní skladatel rozhodl použít moderně řešenou fugu, vždy najdeme některý z kompozičních vrcholů skladby. Příkladem mohou být různé duchovní skladby (např. Requiem W. A. Mozarta), ale také některé pozdní smyčcové kvartety L. van Beethovena (např. op. 133).
Vrcholnou klasicistní hudební formou je bezesporu forma sonátová. Jedná se o komplikovanou strukturu, jež reprezentuje vrcholnou ideovou touhu po rozumové dokonalosti v hudbě. Sonátová forma se stala základem všech významných hudebních forem té doby: sólového koncertu, symfonie, sonáty a smyčového kvartetu. Modernizace se dočkala i barokní opera, a to především díky reformě skladatele Christopha Willibalda Glucka.
Nejvýznamnějším sólovým i doprovodným nástrojem se díky svému technickému zdokonalení stává bezesporu klavír. Do orchestru přichází nové nástroje (klarinet, kontrafagot), mnoho dalších (především dechových) nástrojů bylo technicky zdokonaleno pomocí moderních (klapkových) systémů (hoboj, flétna, lesní roh, trubka a mnoho dalších). Na konci 18. století se z hudby naopak vytrácí cembalo a mnoho dalších barokních nástrojů.
volume 1: Nos. 1–3
Obsazení: violoncello, basso continuo
Partitura, hlas
Číslo položky: 1668432
Masterpiece Edition
Obsazení: klavír
Noty
Číslo položky: 972541
Ergänzt und herausgegeben von Howard Arman
Obsazení: 2 sólové hlasy (SB), smíšený sbor (SATB), orchestr, varhany
Partitura
Číslo položky: 1671846
Urtextausgabe
Obsazení: housle, klavír
Klavírní partitura, sólový hlas
Číslo položky: 1687890
Carus Choir Coach
Hob. XXII:9, 1796
Practice aids, voice part tenore
Obsazení: 4 sólové hlasy (SATB), smíšený sbor (SATB), orchestr, varhany
MP3-CD (bez not)
Číslo položky: 1689266
Bärenreiter Urtext
Obsazení: klarinet, lesní roh, fagot, housle, viola, violoncello, kontrabas (septet)
Sada hlasů
Číslo položky: 1666896
Carus Choir Coach
Hob. XXII:9, 1796
Practice aids, voice part soprano
Obsazení: 4 sólové hlasy (SATB), smíšený sbor (SATB), orchestr, varhany
MP3-CD (bez not)
Číslo položky: 1689301
Hob. XVI:32
Obsazení: klavír
Noty (Urtext)
Číslo položky: 1690693
Obsazení: komorní orchestr
Partitura
Číslo položky: 1678037
D Major
Obsazení: flétna
Sólový hlas, online audio (playback)
Číslo položky: 1672398
Obsazení: violoncello, klavír
Klavírní partitura, sólový hlas
Číslo položky: 1660329
Brahms – Mozart – Cherubini
Obsazení: sóla, smíšený sbor, orchestr
3 CD
Číslo položky: 1681518
Carus Choir Coach
Hob. XXII:9, 1796
Practice aids, voice part basso
Obsazení: 4 sólové hlasy (SATB), smíšený sbor (SATB), orchestr, varhany
MP3-CD (bez not)
Číslo položky: 1689300
17 famous pieces for recorder & piano
Obsazení: zobcová flétna, klavír
Klavírní partitura, online audio (playback)
Číslo položky: 1668888
Bärenreiter Urtext
Obsazení: housle, violoncello, klavír (klavírní trio)
Klavírní partitura, hlasy (Urxtext)
Číslo položky: 1689572