Jednou z nejvýznamnějších instrumentálních hudebních forem je bezesporu sonáta. Formální význam pojmu "sonáta", který je odvozen od italského slova "sonare" (v překladu: "znít" či "hrát"), se v průběhu času poměrně výrazně měnil. Další informace k historickému vývoji a samozřejmě i velký výběr sonátových not z období baroka i období klasicismu naleznete zde!
Výraz "sonáta" se začal užívat v druhé polovině 16. století pro označení různých druhů instrumentálních skladeb pro dva a více nástrojů. Bylo tak dosaženo určitého odlišení od sólových skladeb pro klávesové nástroje a od skladeb se zpěvem, jako byly např. kantáty.
Barokní sonáta se liší od klasicistní sonáty především vyšším počtem vět (4 a více), ve kterých se pravidelně střídá pomalé a rychlé tempo. Barokní sonáta se dělí na dva základní typy:
Sonata da camera ("komorní sonáta") - má lehký taneční charakter a je přímým předchůdcem barokní taneční suity.
Sonata da chiesa ("chrámová sonáta") - je obvykle čtyřvětá a bývá v rámci polyfonní stavby více prokomponována.
Podle velikosti nástrojového obsazení můžeme barokní sonáty dále rozdělit na sólové sonáty pro jeden nástroj (nejčastěji housle) a basso continuo, a triové sonáty pro dva sólové nástroje a basso continuo.
Významným autorem sonát byl italský skladatel Arcangelo Corelli (1653 - 1713). Jak Corelliho sonáty da chiesa, tak i Corelliho sonáty da camera jsou velmi populární jak u instrumentalistů, tak i posluchačů.
Na přelomu 17. a 18. století se ze sonáty da chiesa odstraněním úvodní pomalé části postupně vyvinula forma tzv. neapolské ouvertury. Postupně tak vznikla třídílná forma, která se svojí strukturou temp v jednotlivých větách (rychle - pomalu - rychle) stala vzorem nejen pro klasicistní sonátu, ale i pro mnoho dalších hudebních forem.
Významným autorem byl v tomto období například italský skladatel Domenico Scarlatti (1685 - 1757), který významně přispěl k formálnímu ustálení sonáty. Scarlattiho sonáty byly obvykle komponovány v tzv. starosonátové formě, což byla jednovětá skladba se dvěma kontrastními tématy.
V období klasicismu se sonáta nadále vyvíjela. Pod pojmem sonáta byly v této době chápány už jen sonáty pro sólový klavír, nebo pro jiný sólový nástroj s klavírním doprovodem. V základní podobě má klasicistní sonáta tři (někdy čtyři) věty, přičemž první (rychlá) věta je zpracována v tzv. "sonátové formě", druhá věta je pomalého charakteru a třetí věta je zpravidla opět rychlá a může mít různou formální podobu. Ve čtyřvěté sonátě bývá před poslední větou vložena věta taneční ve formě menuetu nebo scherza. Největšího rozkvětu se sonáta dočkala v tvorbě trojice skladatelů první vídeňské školy - Josepha Haydna, Wolfganga Amadea Mozarta a Ludwiga van Beethovena. Nejznámější Beethovenovou sonátou je bezesporu Sonáta měsíčního svitu.
volume 1: Nos. 1–3
Obsazení: violoncello, basso continuo
Partitura, hlas
Číslo položky: 1668432
Obsazení: housle, klavír [cembalo]
Klavírní partitura, sólový hlas
Číslo položky: 1020966
Obsazení: flétna, klavír
Klavírní partitura, sólový hlas
Číslo položky: 1681164
aus "VI Sonates avec une Ouverture & Suite"
Sonate e Sinfonie con tromba sola 5
Obsazení: 2 trubky (in D), 2 housle, basso continuo
Partitura, hlasy
Číslo položky: 1671508
(Zongoraszonáta)
Obsazení: klavír
Noty
Číslo položky: 1672518
Obsazení: housle, klavír
Klavírní partitura, sólový hlas
Číslo položky: 1681120
for Cello, accompanied by a second Cello
Obsazení: 2 violoncella
Partitura, hlasy
Číslo položky: 1669375
Obsazení: flétna, klavír
Klavírní partitura, sólový hlas
Číslo položky: 1689882
Obsazení: housle, klavír
Klavírní partitura, sólový hlas (Urtext)
Číslo položky: 1676678
Obsazení: klavír
Noty (Urtext)
Číslo položky: 1645846
Obsazení: klavír
Noty
Číslo položky: 1645033
Obsazení: klavír
Noty
Číslo položky: 1670116
Obsazení: housle, basso continuo
Klavírní partitura, sólový hlas
Číslo položky: 1678440
Hob. XVI:32
Obsazení: klavír
Noty (Urtext)
Číslo položky: 1690693
Obsazení: fagot, basso continuo
Partitura, hlasy
Číslo položky: 1689587
Obsazení: klavír
Noty
Číslo položky: 1656986
Obsazení: housle, klavír
Klavírní partitura, sólový hlas
Číslo položky: 1688001
Nos. 4–6
Obsazení: violoncello, basso continuo
Partitura, hlas
Číslo položky: 1668431
Obsazení: violoncello, klavír
Klavírní partitura, sólový hlas
Číslo položky: 1660329
Obsazení: viola da gamba, piano [varhany]
Partitura, hlas
Číslo položky: 1676676
Obsazení: klavír
Noty
Číslo položky: 1670120
TWV44:1
Obsazení: trubka, varhany
Varhanní partitura, sólový hlas
Číslo položky: 1655513
kritisch revidierte Neuausgabe
Obsazení: klavír
Noty
Číslo položky: 1678171
for Cello, accompanied by a second Cello
Obsazení: 2 violoncella
Partitura, hlasy
Číslo položky: 1669376
über den VIII. Ton des Magnificat
Obsazení: varhany
Noty
Číslo položky: 1678162
Obsazení: kytara
Noty
Číslo položky: 1690517
Obsazení: housle, klavír
Klavírní partitura, sólový hlas
Číslo položky: 1678454
Schirmer Performance Editions
Obsazení: klavír
Noty, online audio
Číslo položky: 1678143
Pro zemi Celosvětově existuje samostatná webová stránka Stretta. Pokud má být vaše objednávka doručena do této země, můžete se na tuto stránku přepnout, aby se správně zobrazily dodací lhůty a přepravní podmínky. Váš nákupní košík a zákaznický účet zůstávají zachovány.
Přejít na Stretta Music CelosvětověZůstat na Stretta Music Česká republika