Tomáš Ibrmajer a Ondřej Múčka (22.12.2022)
Varhany jsou bezesporu technicky nejkomplikovanějším instrumentem vůbec. Pro jeho údržbu a renovaci platí mnoho pravidel, která se mohou lišit v ohledu na použité materiály a stavební strukturu varhan, přičemž rozlišujeme především použitou trakturu (mechanickou, pneumatickou a elektrickou).
Základním stavebními materiály varhan jsou dřevo, různé slitiny kovu a kůže. Právě oba přírodní materiály – dřevo a kůže, z nichž jsou vyrobeny pohyblivé a tím pádem nejcitlivější součásti varhan, vyžadují pravidelnou péči.
Nejcitlivěji reagují varhany především na nárazové a rychlé změnu teploty a vlhkosti vzduchu. V zimním období se v chrámech z úsporných důvodů topí především o víkendu, případně vůbec. Největší škody mohou způsobit různé tepelné fukary, jež do chrámu vhání nárazově značné množství teplého a současně velmi suchého vzduchu, což vede v horším případě k vysychání dřeva a nenávratnému poškození vzdušnic či vzduchového systému varhan. Proto se doporučuje topit spíše mírně a průběžně.
Změnou teplot dochází samozřejmě i ke změně délky píšťal a jejich rozladění. Nejcitlivější jsou v tomto ohledu píšťaly jazykové, jenž je třeba minimálně jednou za čtvrtletí (především však po zimě a po létě) přeladit. Tuto činnost někteří varhaníci zvládají sami (u menšího počtu píšťal), jinak je třeba k varhanám s předstihem přizvat varhanáře.
U starších varhan s mechanickou trakturou, tedy přenosem úhozu klávesy táhlem přímo pod ventil píšťaly, se v chladném počasí často táhla zkrátí natolik, že tón stále hraje, aniž by bylo stisknuta klávesa. Šikovný a se stavbou varhan seznámený varhaník je obvykle schopen si závadu v hracím stole opravit sám. V opačném případě je opět nutno volat varhanáře.
Z kůže je ve varhanách vyroben především měch, který sám o sobě není příliš citlivý na vlivy teploty, jako spíše na vysychání a přesušení. Mnohem citlivější jsou především tzv. míšky – tedy malé kožené kapsy, které v pneumatické traktuře slouží k otevření ventilu varhan. Při rychlých změnách teplot a vlhkosti může dojít k jejich úplné degradaci a oněmění pneumatických varhan.