Jen málokterý umělecký směr změnil vnímání světa a člověka samého jako klasicismus. Ústřední roli v již nehraje víra v Boha, ale naopak víra ve schopnosti člověka, jeho rozum a racionalitu. Název tohoto stylu je odvozen od latinského slova "classicus" – "občan prvého řádu" (přeneseně - dokonalý, harmonický, vyrovnaný.). Jak s těmito východisky vyrovnali klasicistní skladatelé, vám společně s dalšími zajímavostmi a především klasicistními notami nabídneme zde!
Hlavním rysem hudebního klasicismu je zásadní odklon od složitých kontrapunktických polyfonních hudebních struktur ve prospěch jednodušší homofonní hudební stavby s jednou hlavní melodií a harmonickým doprovodem. Polyfonie však není zapomenuta, všichni významní skladatelé polyfonní formy ovládali a příležitostně komponovali. Tam, kde se klasicistní skladatel rozhodl použít moderně řešenou fugu, vždy najdeme některý z kompozičních vrcholů skladby. Příkladem mohou být různé duchovní skladby (např. Requiem W. A. Mozarta), ale také některé pozdní smyčcové kvartety L. van Beethovena (např. op. 133).
Vrcholnou klasicistní hudební formou je bezesporu forma sonátová. Jedná se o komplikovanou strukturu, jež reprezentuje vrcholnou ideovou touhu po rozumové dokonalosti v hudbě. Sonátová forma se stala základem všech významných hudebních forem té doby: sólového koncertu, symfonie, sonáty a smyčového kvartetu. Modernizace se dočkala i barokní opera, a to především díky reformě skladatele Christopha Willibalda Glucka.
Nejvýznamnějším sólovým i doprovodným nástrojem se díky svému technickému zdokonalení stává bezesporu klavír. Do orchestru přichází nové nástroje (klarinet, kontrafagot), mnoho dalších (především dechových) nástrojů bylo technicky zdokonaleno pomocí moderních (klapkových) systémů (hoboj, flétna, lesní roh, trubka a mnoho dalších). Na konci 18. století se z hudby naopak vytrácí cembalo a mnoho dalších barokních nástrojů.
Obsazení: symfonický orchestr
Partitura
Číslo položky: 1109809
Klassik
Obsazení: komorní soubor
Partitura
Číslo položky: 899044
and Fragment K. Anh. 91 (516c)
Obsazení: klarinet, 2 housle, viola, violoncello
Sada hlasů
Číslo položky: 1670075
Obsazení: Streich- und Blasinstrumente
Partitura (hardcover, s kritickou zprávou)
Číslo položky: 1664181
op. 64 und op. 71/74
Obsazení: 2 housle, viola, violoncello (smyčcový kvartet)
Kniha (kritická zpráva, hardcover)
Číslo položky: 1582698
Studien-Edition
Obsazení: klavír, orchestr
Kapesní partitura (Urtext)
Číslo položky: 1558761
op. 64 und op. 71/74
Obsazení: 2 housle, viola, violoncello (smyčcový kvartet)
Partitura (hardcover)
Číslo položky: 1012804
Complete Edition, Reihe XXV, Band 7I
Obsazení: sólové hlasy, orchestr
Partitura (hardcover, Urtext)
Číslo položky: 781465
Haydn Gesamtausgabe, Reihe XVIII, 3
Obsazení: klavír
Kniha (kritická zpráva)
Číslo položky: 745372
op. 70/2
Obsazení: klarinet, klavír
Partitura, hlasy
Číslo položky: 1592174
Obsazení: 3 housle
Sada hlasů
Číslo položky: 1611230
Obsazení: symfonický dechový orchestr
Číslo položky: 1657812
Hob. I:35
Obsazení: symfonický orchestr
Viola (orchestrální part)
Číslo položky: 1611269
Bärenreiter Urtext
Obsazení: symfonický orchestr
Harmonie (kompletní sada hlasů)
Číslo položky: 691501
Harmonia-Mixed Choir
Obsazení: pěvecký hlas (soprán)
Einzelstimme
Číslo položky: 913298
Pro zemi Celosvětově existuje samostatná webová stránka Stretta. Pokud má být vaše objednávka doručena do této země, můžete se na tuto stránku přepnout, aby se správně zobrazily dodací lhůty a přepravní podmínky. Váš nákupní košík a zákaznický účet zůstávají zachovány.
Přejít na Stretta Music CelosvětověZůstat na Stretta Music Česká republika