Jen málokterý umělecký směr změnil vnímání světa a člověka samého jako klasicismus. Ústřední roli v již nehraje víra v Boha, ale naopak víra ve schopnosti člověka, jeho rozum a racionalitu. Název tohoto stylu je odvozen od latinského slova "classicus" – "občan prvého řádu" (přeneseně - dokonalý, harmonický, vyrovnaný.). Jak s těmito východisky vyrovnali klasicistní skladatelé, vám společně s dalšími zajímavostmi a především klasicistními notami nabídneme zde!
Hlavním rysem hudebního klasicismu je zásadní odklon od složitých kontrapunktických polyfonních hudebních struktur ve prospěch jednodušší homofonní hudební stavby s jednou hlavní melodií a harmonickým doprovodem. Polyfonie však není zapomenuta, všichni významní skladatelé polyfonní formy ovládali a příležitostně komponovali. Tam, kde se klasicistní skladatel rozhodl použít moderně řešenou fugu, vždy najdeme některý z kompozičních vrcholů skladby. Příkladem mohou být různé duchovní skladby (např. Requiem W. A. Mozarta), ale také některé pozdní smyčcové kvartety L. van Beethovena (např. op. 133).
Vrcholnou klasicistní hudební formou je bezesporu forma sonátová. Jedná se o komplikovanou strukturu, jež reprezentuje vrcholnou ideovou touhu po rozumové dokonalosti v hudbě. Sonátová forma se stala základem všech významných hudebních forem té doby: sólového koncertu, symfonie, sonáty a smyčového kvartetu. Modernizace se dočkala i barokní opera, a to především díky reformě skladatele Christopha Willibalda Glucka.
Nejvýznamnějším sólovým i doprovodným nástrojem se díky svému technickému zdokonalení stává bezesporu klavír. Do orchestru přichází nové nástroje (klarinet, kontrafagot), mnoho dalších (především dechových) nástrojů bylo technicky zdokonaleno pomocí moderních (klapkových) systémů (hoboj, flétna, lesní roh, trubka a mnoho dalších). Na konci 18. století se z hudby naopak vytrácí cembalo a mnoho dalších barokních nástrojů.
Obsazení: sóla, smíšený sbor, orchestr
Partitura
Číslo položky: 1532293
Obsazení: housle, orchestr
Partitur, Leineneinband
Číslo položky: 103590
Tragedia per musica in drei Akten
Wiener Fassung 1767
Christoph Willibald Gluck. Sämtliche Werke I/3a+b
2 Bände: Notenband + Kritischer Bericht
Obsazení: sóla, smíšený sbor, orchestr
Partitura (s kritickou zprávou)
Číslo položky: 115360
complete opera
Obsazení: sóla, smíšený sbor, symfonický dechový orchestr
Partitura, hlasy
Číslo položky: 1666541
Hector Berlioz. New Edition of the Complete Works (NBE) 22a+b
Obsazení: sóla, smíšený sbor, orchestr
Partitura (hardcover, Urtext)
Číslo položky: 456537
UMPC Critical Editions
Obsazení: sóla, smíšený sbor, orchestr
Partitura
Číslo položky: 1023005
Meisterwerke Der Musik Im Faksimile
Obsazení: sóla, smíšený sbor, orchestr
PART LN GEB / FAKSIMILE
Číslo položky: 133653
Kompositionsstudien bei Haydn, Albrechtsberger, Salieri
Číslo položky: 631404
Obsazení: sóla, smíšený sbor, orchestr
Partitura (s kritickou zprávou)
Číslo položky: 1530211
Documenta musicologica II/51 / Bärenreiter Facsimile
Faksimile
Číslo položky: 868928
Soli per il Flauto Traverso – 27 Volumi
Obsazení: flétna, basso continuo
Číslo položky: 1645565
Faksimile der autographen Partitur in der Staatsbibliothek zu Berlin - Preußischer Kulturbesitz, dem Beethoven-Haus Bonn und der Bibliothèque nationale de France
Documenta musicologica II/42 / Bärenreiter Facsimile
Faksimile
Číslo položky: 868845
Obsazení: housle, orchestr
Partitur (Luxusausgabe), Faksimile
Číslo položky: 461537
Pro zemi Celosvětově existuje samostatná webová stránka Stretta. Pokud má být vaše objednávka doručena do této země, můžete se na tuto stránku přepnout, aby se správně zobrazily dodací lhůty a přepravní podmínky. Váš nákupní košík a zákaznický účet zůstávají zachovány.
Přejít na Stretta Music CelosvětověZůstat na Stretta Music Česká republika